Personopplysningspolicy

Sist oppdatert: 8 måneder siden

Generelt

Beskyttelse av dine personopplysninger og ditt personvern er av største betydning for ODEON Kino. Når du foretar et kjøp hos oss eller bruker våre tjenester, gir du oss tillit til å håndtere dine personopplysninger. Vi utfører all innsamling og behandling av personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning.

Det er viktig for oss å gi deg klar og entydig informasjon om hvilke personopplysninger vi samler inn, hvorfor vi må gjøre det, hvordan dataene brukes og hvilke rettigheter du har.

Denne personvernerklæringen er rettet mot våre kunder, inkludert nåværende, tidligere og mulige kunder, medlemmer av vårt lojalitetsprogram, brukere og mottakere av et produkt eller en tjeneste som tilbys av oss, samt besøkende på vår offisielle nettside, våre fellesskap og kinoer.

Personvernansvarlig

Det norske selskapet ODEON KINO AS ("ODEON Kino", "vi", "vår", "oss") er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger som beskrevet i denne personopplysningspolicyen. ODEON Kino er en del av ODEON Cinemas Group (OCG).

Følgende enhet er ansvarlig for personopplysninger i forhold til deg:

ODEON Kino AS
Wergelandsveien 21A
0167 Oslo

Organisasjonsnummer: 962 277 055

I saker knyttet til vår behandling av personopplysninger kan du alltid kontakte oss gjennom vår personvernombud via kundservice.

E-post: [email protected]

Brev: ODEON Kino AS, Wergelandsveien 21A, 0167 Oslo, til: DPO

Hva er personopplysninger

Personopplysninger er all informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til deg. Eksempler på personopplysninger er navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og betalingsdetaljer. IP-adresse, brukergenerert data og medlems-ID er ytterligere eksempler på personopplysninger, og også annen informasjon som du oppgir til oss når du kontakter kundeservice.

Rettslig grunnlag for å behandle dine personopplysninger

Vi har ikke rett til å samle inn, bruke eller lagre personopplysninger uten rettslig grunnlag. Følgende er de rettslig grunnlagene vi baserer våre behandlinger på:

Avtale: Vi gjør produkter og tjenester tilgjengelig for deg og behandler personopplysningene som trengs for å kunne oppfylle en avtale med deg (for eksempel en kjøpsavtale) og for å oppfylle eventuelle forpliktelser som følger avtalen.

Legitime interesser: Vi kan behandle personopplysninger om deg når det er nødvendig for å oppfylle våre legitime interesser, forutsatt at disse interessene veier tyngre enn dine rettigheter og beskyttelsesinteresser. Dette rettslige grunnlaget inkluderer for eksempel formål som å yte kundeservice, sikkerhetsformål og å forebygge kriminalitet og forbedre eller utvikle våre produkter og tjenester.

Samtykke: Når du gir oss samtykke, behandler vi dine personopplysninger for det spesifikke formålet du har samtykket til. Dette rettslige grunnlaget brukes for eksempel når du ber oss sende deg tilbud.

Juridisk forpliktelse: Når behandlingen av dine personopplysninger er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle våre juridiske forpliktelser.

For hvert spesifikt angitt formål med å behandle personopplysninger vil vi informere deg om hvilke av de ovennevnte rettslige grunnlagene som gjelder.

Dine rettigheter

Du har flere rettigheter i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Nedenfor finner du informasjon om hvilke rettigheter du har:

Rett til innsyn

Du har rett til å be om informasjon om personopplysningene vi har om deg når som helst.

Du har mulighet til å benytte deg av denne retten ved å fylle ut et skjema som du finner her.

Vi vil informere deg om at vi ikke oppgir personopplysninger som består av bilder fra sikkerhetskameraer. Dette skyldes dels at vi ikke har tekniske forutsetninger for å identifisere personer på bildene våre, og heller ikke maskere andre personer som vises på bildene, og dels at bildene automatisk slettes etter tretti (30) dager.

Rett til portabilitet

Når vi behandler dine personopplysninger basert på ditt samtykke eller oppfyllelse av en avtale, har du rett til å få en kopi av dataene dine overført til deg selv eller til en annen part. Dette gjelder kun personopplysninger som du selv har gitt oss.

Rett til retting

Du har rett til å be om retting av dine personopplysninger dersom de er feil og du har også rett til å få ufullstendige personopplysninger supplert.

Du har mulighet til å benytte deg av denne retten ved å fylle ut et skjema som du finner her. Hvis du er medlem på ODEONkino.no, kan du også logge inn og redigere din personlige informasjon på "Min ODEON Kino" under oppdatering av medlemsprofil.

Rett til sletting

Du har rett til å få slettet alle personopplysninger som vi behandler om deg når som helst, unntatt der det er aktuelt:

  • Hvis det er juridiske forpliktelser som hindrer oss i å slette dataene, for eksempel hvis du har foretatt et kjøp og vi trenger å holde dine personopplysninger knyttet til transaksjonen for regnskapsformål

  • Hvis du har en pågående sak med kundeservice

  • Hvis du har en ubetalt gjeld til oss

  • Hvis du har en åpen ordre

Du har mulighet til å benytte deg av denne retten ved å fylle ut et skjema som du finner her. Du har også mulighet til selv å avslutte ditt medlemskap hos oss, noe du gjør i din medlemsprofil (ved innlogging via vår nettside).

Rett til begrensning

Du har rett til å be om at vi begrenser behandlingen av dine personopplysninger under følgende omstendigheter:

  • Hvis du protesterer mot behandling av personopplysninger basert på vår legitime interesse, vil vi begrense all behandling av slike data i påvente av bekreftelse av den legitime interessen.

  • Hvis du har hevdet at dine personopplysninger er unøyaktige, vil vi begrense all behandling av slike data i påvente av verifisering av dataenes nøyaktighet.

  • Hvis behandlingen er ulovlig, kan du protestere mot sletting av personopplysningene og i stedet be om at bruken av dine personopplysninger begrenses.

  • Hvis vi ikke lenger trenger personopplysningene, men du trenger dem for å forsvare juridiske krav.

Du har mulighet til å benytte deg av denne retten ved å fylle ut et skjema som du finner her.

Rett til å motsette seg behandling

Du har rett til å protestere mot behandling av dine personopplysninger som er basert på vår legitime interesse. Vi vil da ikke fortsette å behandle dataene før vi kan påvise legitime grunner for behandlingen som veier tyngre enn dine interesser og rettigheter eller skyldes juridiske krav.

Rett til å trekke tilbake ditt samtykke

Du har rett til å trekke tilbake ditt samtykke når som helst til enhver behandling du har gitt ditt samtykke til.

  • Hvis du gjør dette, slutter vi å behandle personopplysningene dine for det spesifikke formålet.

  • Hvis du fortsetter å bli eksponert for markedskommunikasjon i sosiale medier eller i nettleseren din, er dette en sak mellom deg og plattformleverandøren.

Du kan trekke tilbake ditt samtykke eller protestere mot ytterligere markedsføringskommunikasjon ved å:

  • Følg instruksjonene i alle markedsføringsutsendelser vi sender. Rediger innstillingene for varsler i medlemskontoen din.

  • Trekk tilbake samtykke for målrettede markedsføringsinformasjonskapsler i innstillingene for informasjonskapsler her.

    .

  • Konfigurer personverninnstillingene i din sosiale mediekonto eller nettleser.

  • Kontakt kundeservice for support ([email protected]).

  • Slett/deaktiver medlemskapet ditt.

Hvordan utøve dine rettigheter

Du kan utøve din rett til sletting, retting, begrensning og tilgang til informasjon ved å bruke vårt skjema som du finner her.

Du kan utøve retten til dataportabilitet og innsigelse ved å kontakte kundeservice ([email protected]).

Databeskyttelsesansvarlig

Vi har utnevnt en personvernansvarlig for å sikre at vi behandler dine personopplysninger på en åpen, nøyaktig og lovlig måte. Du kan kontakte vår personvernombud på [email protected]. Skriv "Kundeforespørsel DPO" i emnefeltet.

Rett til å klage til en tilsynsmyndighet

Hvis du har en klage på Odeon Kinos behandling av dine personopplysninger, har du rett til å sende inn en klage til det norske Datatilsynet (www.datatilsynet.no).

Hvilke personopplysninger samler vi om deg og til hvilket formål

Kjøp online, i mobilapp og butikk

Hvorfor bruker vi dine personopplysninger

Vi bruker dine personopplysninger fordi dette er nødvendig for at vi skal kunne fullføre kjøpet eller tjenestekontrakten med deg, for å kunne administrere leveringen av tjenesten eller produktet du har bedt om, administrere refusjoner og garantisaker, identifisere deg og kontakte deg ved behov, for å gjøre kvitteringer tilgjengelige og for å sende deg oppdateringer eller informasjonsmeldinger vedrørende avtalte tjenester/produkter.

Type personopplysninger

• Kontakt- og adressedetaljer som navn, postnummer, leveringsadresse, e-postadresse og telefonnummer

• Betalingsdetaljer og transaksjonsdata

• Medlemsnummer (hvis relevant)
Hvordan vi bruker dine personopplysninger

Vi bruker personopplysninger vi har mottatt fra deg i forbindelse med kjøpene og/eller reservasjonene du har gjort på nettsiden vår og/eller i mobilappen vår samt annen informasjon du velger å gi oss via tjenester som er knyttet til kjøpet ditt og/ eller reservasjon. Vi bruker kontaktinformasjonen din til å sende deg nødvendig informasjon knyttet til tjenesten du har bedt om og for å følge opp nivået på kundetilfredshet for tjenestene vi leverer. Ved gjenkjøp samler vi inn telefonnummeret ditt for å kunne kontakte deg ved eventuelle unøyaktigheter.

Vi behandler ikke konto- eller kredittkortinformasjon. Alle betalinger håndteres av våre utvalgte betalingstjenestepartnere. Vi bruker betalingsløsninger for nett-, mobilapp og kjøp i butikken levert av Nets og Collector Bank (Walley checkout) som inkluderer betalingsmåter for kort- og sveipebetalinger.

Hvis du er medlem av vårt lojalitetsprogram, lagrer vi informasjon om dine kjøp og for å lage personlig tilpasset innhold som vi sender til deg dersom du har valgt å motta markedsføring fra oss. Se medlemsseksjonen for mer informasjon.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger
Dine personopplysninger deles med leverandører som gir oss kommunikasjonstjenester og IT-løsninger for ERP/forretningssystemer. Leverandører som yter betalingstjenester er selv ansvarlig for personopplysningsbehandling som skjer i forbindelse med betalinger. Vi kan også dele dine personopplysninger med leverandører som håndterer levering av fysiske billetter og gavekort.

Rettslig grunnlag for å behandle dine personopplysninger
Når vi gjør våre produkter og tjenester tilgjengelige for deg, behandler vi dine personopplysninger i henhold til det som kreves for å oppfylle en avtale med deg og de forpliktelser som følger av avtalen. Når du utøver en forbrukerretta, behandler vi dine personopplysninger for å kunne oppfylle forpliktelsene som følger av å oppfylle en avtale med oss.

For alle andre formål som refereres til her, behandler vi dine personopplysninger basert på våre legitime interesser som virksomhet.

Hvor lenge lagrer vi dataene dine
Vi lagrer og behandler ikke personopplysningene dine lenger enn det som er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle våre kontrakts- og forbrukerforpliktelser. Kontakt- og adresseopplysningene dine lagres i 30 dager etter fremføringen av forestillingen du kjøpte eller reserverte billetter til. Betaler du med Swish, lagrer vi telefonnummeret ditt i 90 dager etter at forestillingen har funnet sted.

For å oppfylle visse juridiske forpliktelser er vi forpliktet til å behandle visse personopplysninger. Disse forpliktelsene er etablert gjennom for eksempel skatte-, regnskaps-, bokførings- og forbrukerlovgivningen. Lagringstiden for dataene varierer avhengig av formål, kontekst og gjeldende lovgivning.

Medlemskap

Hvorfor bruker vi dine personopplysninger
Vi bruker dine personopplysninger for å kunne opprette, administrere og holde ditt medlemskap og informasjon oppdatert og oppdatert, for å kunne gi deg alle fordelene og belønningene du har krav på og for å kunne gi deg informasjon om dine bestillinger og kjøp, opptjente poeng og medlemsstatus/medlemsnivå. Vi kan også bruke dine personopplysninger til å følge opp besøket ditt hos oss for forbedrings- og utviklingsformål.

Vi bruker dine personopplysninger for å kunne tilby deg vårt lojalitetsprogram og en skreddersydd personlig opplevelse av våre tjenester og produkter inkludert under vårt merke. Dette gjør vi ved å lage og distribuere markedsføringsmateriell gjennom flere kommunikasjonskanaler, som e-post, sosiale medier og push-varsler i mobilappen. Vi sender deg tilfeldige og personlig tilpassede tilbud og invitasjoner i form av rabatter, påtegninger, kampanjetilbud, forhåndsvisninger, medlemskvelder og konkurranser i regi av oss.

Vi kan bruke informasjon om bestillinger og kjøp for å oppdage brudd på vilkårene for medlemskap og for å oppdage svindel.

For å overvåke eventuelle uautoriserte påloggingsforsøk til kontoen din, bruker vi i en begrenset periode bruker-IDen og IP-adressen som ble brukt ved pålogging.

Type personopplysninger

  • Medlemsnummer

  • Kontakt- og adressedetaljer som navn, postnummer, leveringsadresse, e-postadresse og telefonnummer

  • Fødselsdato

  • Detaljer om bestillinger og betalinger

  • Brukernavn/ID

  • IP adresse

  • Enhetsinformasjon (teknisk informasjon om enheten din)

  • Brukergenererte data (f.eks. kjøp, klikk og søkehistorikk)

Hvordan vi bruker dine personopplysninger
Vi bruker personopplysninger som vi har mottatt direkte fra deg i forbindelse med registreringen for medlemskap, som du deler med oss ved å bruke tjenestene våre, gjennom informasjonskapsler og andre sporingsteknologier på nettsiden vår og i mobilappen, og fra offentlige personadresseregistre. Kundeservice kan også bruke informasjonen din til å kontakte deg i en kundeservicesak.

For å gjøre medlemskapet relevant for deg, tilpasser vi innhold basert på brukerprofilen din. Personaliseringen vi gjør er basert på analyse av dine interesser og brukeratferd på nettsiden vår og i mobilappen, som for eksempel er knyttet til kjøpene du har gjort, hvilke lokasjoner og kinoer du er interessert i, konkurranser og medlemsarrangementer du har deltatt i og hvordan du har samhandlet med vår mobilapp og nettside. Mer informasjon om dette finner du under avsnittet "Markedskommunikasjon & annonsering".

Vi bruker fødselsdato til å sjekke alderen din ved registrering av medlemskapet. Dette er i henhold til de vilkår som gjelder for medlemskapet. Vi bruker også fødselsdato for å, ved spesielle anledninger som bursdager, kunne sende ut tilpassede tilbud.

Ved kjøp av billetter kan det forekomme at et medlem av vårt lojalitetsprogram gir personopplysninger om andre medlemmer i forbindelse med felles kinobesøk med det formål å dele ut poeng. Vi forutsetter at den som gir opplysningene har tillatelse til å gi denne informasjonen fra den det gjelder.

Dersom det oppdages brudd på ODEON Kinos vilkår for medlemskap eller mistanke om uredelig oppførsel, bruker vi dine personopplysninger, som din e-postadresse og medlemsnummer, for å kontakte deg og iverksette tiltak.

Du finner mer informasjon om vårt medlemskap i våre medlemsvilkår.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger
Vi kan dele dine personopplysninger når det er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle det tiltenkte formålet med behandlingen og for at vi skal kunne tilby medlemstjenestene vi tilbyr. Noen av disse tredjepartene fungerer som vår personopplysningsassistent og utfører en oppgave på våre vegne, for eksempel leverandører som utfører web- og dataanalyse og annonsering. Vi er da ansvarlige for behandling av personopplysninger som skjer for disse formålene.

Vi kan også dele dine personopplysninger med parter som er uavhengige ansvarlige for behandlingen av personopplysninger. Det betyr at vi ikke har kontroll over hvordan opplysningene som sendes inn skal behandles, eksempler på slike mottakere er banker og kortinnløsningsselskaper. Når dine personopplysninger deles med et selskap som er selvstendig ansvarlig for personopplysningsbehandlingen som finner sted, gjelder selskapets personvernpolicy og personopplysningshåndtering.

Rettslig grunnlag for å behandle dine personopplysninger
Behandlingen av dine personopplysninger som utføres for å opprette og administrere din medlemskonto og for å kunne gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for deg som medlem, gjøres for at vi skal kunne fullføre og oppfylle våre forpliktelser knyttet til medlemsavtalen. Hvis informasjonen ikke er gitt, kan ikke våre forpliktelser oppfylles, og vi er da tvunget til å nekte deg medlemskap.

Behandlingen av dine personopplysninger som gjøres for å sende deg markedskommunikasjon i våre digitale kanaler er basert på ditt samtykke til å motta markedsføring fra oss.

For alle andre formål som refereres til her, behandler vi dine personopplysninger basert på våre legitime interesser som virksomhet.

Hvor lenge lagrer vi dataene dine
Vi lagrer og behandler dine personopplysninger bare så lenge det er nødvendig for å oppfylle våre kontraktsmessige forpliktelser, senest til medlemskapet er avsluttet av deg, eller deaktivert av oss på grunn av brukerinaktivitet i en periode på 36 måneder.

Du har rett til å avslutte medlemskapet ditt når som helst. Hvis du velger å gjøre det, vil medlemskapet ditt avsluttes og dine personlige data slettes. Medlemskapet kan sies opp av deg på "Mine sider".

Bruker-ID og IP-adresse lagres i 30 dager fra hver pålogging.

Vi kan lagre dine personopplysninger i lengre tid hvis det kreves av loven eller for å håndtere en pågående tvist.

Markedskommunikasjon og reklame

Hvorfor bruker vi dine personopplysninger

Vi bruker dine personopplysninger til å lage og distribuere markedsføringsmateriell gjennom flere kommunikasjonskanaler som sosiale medier, e-post og push-varsler i mobilappen. Vi bruker dine personopplysninger for å kunne identifisere og følge opp våre kunders interaksjoner med våre produkter og tjenester og for å kunne sende og vise tilfeldig og personlig tilpasset innhold.

Type personopplysninger

  • Kontakt- og adressedetaljer som navn, postnummer, e-postadresse og telefonnummer

  • Detaljer om bestillinger og betalinger

  • Medlemsnummer (hvis relevant)

  • Fødselsdato

  • IP adresse

  • Enhetsinformasjon (teknisk informasjon om enheten din)

  • Brukergenererte data (f.eks. kjøp, klikk og nettleserlogg)

Hvordan vi bruker dine personopplysninger

Vi bruker annonsepartnere for å gjøre markedsføringen vår effektiv, og vi samarbeider med selskaper som leverer løsninger for søkemotorer, sosiale medier og leverandører av annonsenettverk ("Annonsepartnere"). Vi samarbeider med annonsepartnere som Meta, Snapchat og Youtube (Google) for annonsering i sosiale nettverk og med Google for nettannonsering og søkemotorannonsering.

Disse annonsepartnerne bruker informasjon som vi gir og som samles inn gjennom informasjonskapsler og andre sporingsteknologier. Annonsene du ser kan være tilfeldige, men også personlig tilpasset basert på interaksjonene dine med oss gjennom analyse av kundeatferden din på nettsidene våre og i mobilappen, slik som kjøpet, klikk- og nettleserhistorikken. Gjennom dette kan vi foreslå produkter og tjenester i annonser som vi tror du kan være interessert i også på andre nettsider og i sosiale medier. Dette kalles readvertising eller retargeting og remarketing. Gjennom retargeting kan vi for eksempel gjennomføre annonsekampanjer som er relevante for deg, gjennomføre segmentanalyse og måle effektivitet, resultater og rekkevidde til annonsematerialet.

Våre annonsepartnere bruker informasjonskapsler og lignende teknologier for å spore bruken din av nettsidene og tjenestene våre ved å få tilgang til data som er lagret på enheten din eller i apper. Dette gjør oss i stand til å identifisere og kommunisere med den rette målgruppen og vise deg relevant innhold når du besøker nettsider, apper og sosiale medier.

Du har muligheten til å hindre Google fra å bruke dine personlige data via Google Analytics-plattformen. Dette gjør du ved å installere ”Google Analytics Opt-out Browser Add-on”. Du finner mer informasjon her.

Vi kan kombinere informasjon som vi mottok fra deg når du for eksempel registrerte en konto som medlem eller foretok et kjøp hos oss (for eksempel e-postadresse) med annen informasjon samlet via informasjonskapsler og andre sporingsteknologier (for eksempel IP-adresse). og enhets-ID). Vi gjør dette for å velge innhold som samsvarer med dine interesser og forbedre interaksjonen vår med kundene våre og inkluderer å analysere kundeatferd og lage brukerprofiler og segmenter. Annonsepartnere matcher denne informasjonen med sine egne brukerprofiler. Hvis en match blir funnet, vises relevant annonseinnhold på annonsepartnerens plattform, for eksempel i feeden din for sosiale medier og i søkemotoren din. Hvis det ikke er noen treff, vil dataene dine bli sikkert ødelagt. Dine personopplysninger håndteres sikkert ved hjelp av en kryptografisk sikkerhetsmetode kalt hashing. Dette betyr at dataene dine er kryptert på en slik måte at de ikke kan leses av andre enn mottakeren for det formål som er uttrykkelig angitt.

Vi kan bruke informasjonen din til å sende ut push-varsler i appen hvis du har tillatt push-varsler. Under visse betingelser kan vi også kommunisere med deg via e-post dersom du ønsker å ha interesse for våre tjenester og produkter, for eksempel hvis du har forlatt handlekurven i kassen. Dette forutsetter at du ikke har avvist markedskommunikasjon på et tidligere tidspunkt.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger

Vi kan dele dine personlige data og en kundeidentifikator, for eksempel en kryptert e-postadresse, IP-adresse og en enhets-ID, med våre annonsepartnere og mediebyråer som hjelper oss med kampanjeplanlegging. Hensikten med dette er å vise deg relevante annonser på tredjeparts nettsteder, sosiale medier og apper.

Hver annonsepartner er ansvarlig for personopplysninger for sin egen del av behandlingen, inkludert eventuell overføring av personopplysninger til land utenfor EØS

Hvis du ønsker mer informasjon om hvordan annonsører bruker dataene dine, anbefaler vi at du leser den respektive annonsørens personvernerklæring.

På hvilket juridisk grunnlag behandles dine personopplysninger

Behandlingen av dine personopplysninger for markedsføringsformål er basert på ditt samtykke, inkludert målrettet annonsering i sosiale medier. Dette inkluderer også markedsføring basert på data fra informasjonskapsler eller annen sporingsteknologi.

For alle andre formål som refereres til her, behandler vi dine personopplysninger basert på våre legitime interesser som virksomhet.

Hvor lenge vi lagrer dine personopplysninger

Vi behandler ikke dataene dine lenger enn det som er nødvendig for å kunne tilby markedsføring og tilbud til deg. Vi vil slutte å behandle dataene dine for markedsføringsformål når du har avsluttet medlemskapet ditt hos oss og/eller aktivt avvist ytterligere markedsføringskommunikasjon fra oss. Du kan trekke tilbake samtykket ditt for målrettede informasjonskapsler som brukes til adferdsreklame i Cookie innstillinger. Hvis du er medlem, kan du trekke tilbake ditt samtykke til markedsføringskommunikasjon i medlemskontoinnstillingene.

Konkurranser og arrangementer

Hvorfor vi bruker dine personopplysninger
Vi bruker dine personopplysninger for å kunne administrere din deltakelse i konkurranser, medlemskvelder eller andre arrangementer i regi av oss. Vi bruker dine personopplysninger for å kunne kontakte deg med relevant informasjon om konkurransen og/eller arrangementet og gi deg tilgang til stedet der arrangementet holdes, bekrefte deltakelse, kontakte vinnere, levere og følge opp premieleveranser og, der det er aktuelt. , bekreft alderen din.

Det hender at vi filmer og fotograferer under våre arrangementer. Dette innholdet brukes til å markedsføre tjenestene våre og annonsere for fremtidige arrangementer på nettsiden vår, i sosiale medier og i vårt markedsføringsmateriell. Vi bruker også innholdet internt til pedagogiske formål. Har vi tenkt å fotografere eller filme på et arrangement, vil du få beskjed om dette.

Type personopplysninger

  • Kontakt- og adressedetaljer som navn, postnummer, leveringsadresse, e-postadresse og telefonnummer

  • Medlemsnummer

  • Fødselsår

  • Foto/video

Hvordan vi bruker dine personopplysninger
Vi bruker personopplysninger som vi har mottatt fra deg i forbindelse med registreringen av din deltakelse. Vi bruker kun slike personopplysninger som vi trenger for å kunne administrere din deltakelse og for å kontrollere at du oppfyller vilkårene som gjelder for deltakelse, for eksempel alder. Hvis du er medlem av vårt lojalitetsprogram, lagrer vi informasjon om din deltakelse og bruker denne til å lage personlig tilpasset innhold og til å sende deg relevant informasjon om kommende konkurranser og/eller arrangementer.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger
Dine personopplysninger deles med IT-leverandører som gir oss elektroniske kommunikasjonstjenester og elektroniske skjemaer som muliggjør innsamling av informasjonen som kreves for din deltakelse. I tilfeller hvor en konkurranse arrangeres av ODEON Cinemas Group, hender det at vi deler dine personopplysninger med andre selskaper innenfor vårt konsern for å kunne oppfylle våre forpliktelser knyttet til konkurransevilkårene som gjelder for konkurransen, f.eks. for å levere premier til vinnerne.

Rettslig grunnlag for å behandle dine personopplysninger
Behandlingen av dine personopplysninger med det formål å gjøre en konkurranse eller begivenhet tilgjengelig for deg er basert på vår legitime interesse som selskap. I noen tilfeller hvor det er spesielle konkurransevilkår, er behandlingen av dine personopplysninger basert på ditt samtykke i forbindelse med at du godtar konkurransevilkårene.

Hvor lenge vi lagrer dine personopplysninger
Vi lagrer personopplysningene du har oppgitt i tretti (30) dager fra slutten av konkurransen eller arrangementet. Hvis du har blitt valgt ut som vinner i en konkurranse, lagrer vi dine personopplysninger i opptil 6 måneder.

Hvis du er medlem av vårt lojalitetsprogram, lagrer vi informasjon om din deltakelse så lenge du forblir medlem hos oss slik at vi kan sende deg relevant informasjon om kommende konkurranser og/eller arrangementer.

Utvikling og forbedring

Hvorfor vi bruker dine personopplysninger
Vi bruker dine personopplysninger for å kunne evaluere, utvikle og forbedre våre produkter, tjenester, kundeopplevelser og kinoer. Dette inkluderer analyser for å gjøre tjenestene våre mer brukervennlige, for eksempel å endre brukergrensesnittet for å forenkle informasjonsflyten eller fremheve funksjonene som brukes hyppig av deg i våre digitale kanaler.

Vi bruker også dine personopplysninger til å kontakte deg med forespørsler og gjesteundersøkelser for å fastslå nivået av kundetilfredshet med tjenestene vi tilbyr.

Type personopplysninger

  • Kontakt- og adressedetaljer som navn, postnummer, leveringsadresse, e-postadresse og telefonnummer

  • Betalingsdetaljer og transaksjonsdata

  • Kjøpshistorie

  • Brukergenererte data (f.eks. kjøp, klikk og nettleserhistorikk) og kommentarer i fritekstfelt

  • Medlemsnummer

Hvordan vi bruker dine personopplysninger
Data brukt til utviklings- og forbedringsformål er samlet inn til ulike formål. For eksempel kan vi bruke data om nettbaserte transaksjoner for å utvikle systemet vårt for digitale kjøp. Alle analyser utføres med sammenstilte (aggregerte/depersonaliserte) data, men det kan forekomme at personopplysninger brukes i forbindelse med sluttester av integrasjoner med andre eksterne IT-systemer og i forbindelse med feilsøking og feilretting.

Når du kjøper en kinobillett på nettsiden vår eller i mobilappen vår, kan e-postadressen din bli brukt til å kontakte deg for å følge opp opplevelsen av kinobesøket ditt hos oss.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger
Dine personopplysninger deles med IT-leverandører som gir oss tjenester for dataanalyse, testing, feilretting og feilsøking.

Du kan bli kontaktet av oss gjennom våre partnere for kundeopplevelsesadministrasjon SMG-Service Management Group eller SYNO International for å delta i en frivillig gjesteundersøkelse.

Rettslig grunnlag for å behandle dine personopplysninger
Behandlingen av dine personopplysninger med det formål å utvikle og forbedre våre tjenester og produkter er basert på vår legitime interesse som selskap.

Hvor lenge vi lagrer dine personopplysninger
Vi vil ikke behandle personopplysningene dine lenger enn det som er nødvendig for at vi skal oppnå formålet med denne typen behandling. Personopplysninger som brukes til å gjennomføre og samle inn svar fra spørreskjemaer fra gjesteundersøkelser, lagres i opptil 3 måneder.

Sikkerhet

Hvorfor vi bruker dine personopplysninger
Vi bruker dine personopplysninger for å beskytte våre besøkende, kunder, ansatte og eiendeler mot vold, svindel, uautorisert bruk av våre plattformer, tyveri, misbruk og andre skadelige aktiviteter. For å ivareta sikkerheten til våre ansatte, kunder og besøkende, samt for å forebygge og etterforske kriminalitet, bruker vi kameraovervåking i våre lokaler i enkelte områder hvor vi driver virksomhet.

Type personopplysninger

  • Betalings- og transaksjonsdata

  • Kontaktinformasjon

  • IP adresse

  • Bestillingsinformasjon

  • Overvåkingsbilder/foto

Hvordan vi bruker dine personopplysninger
Vi behandler dine personopplysninger når du er innenfor synsfeltet til våre kameraer i lokalene som har kameraovervåking. Vi har skilt med nødvendig informasjon som informerer om at området er bevoktet.

Vi aktiverer de nødvendige mekanismene for å unngå og spore uautorisert bruk av våre plattformer, for eksempel under kjøpsprosessen samt mulig svindel begått mot deg og/eller mot oss. Hvis vi tror at transaksjonen kan være uredelig eller hvis vi oppdager unormal oppførsel som kan være en indikator på uautorisert bruk av våre funksjoner, produkter eller tjenester, kan transaksjonen bli blokkert under behandlingen. Du kan også bli blokkert fra å bruke nettstedet vårt i en begrenset periode.

Annen informasjon kan brukes til å etterforske mistenkte forbrytelser bare hvis vi er pålagt å oppfylle en juridisk forpliktelse.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger
Dataene dine deles med selskaper som leverer sikkerhetstjenester.

Dine personopplysninger kan bli delt med myndigheter som politiet dersom vi er pålagt å oppfylle en juridisk forpliktelse og våre interne sikkerhetsrepresentanter.

Rettslig grunnlag for å behandle dine personopplysninger
Med mindre det er en juridisk forpliktelse, er behandlingen av dine personopplysninger basert på vår legitime interesse for å utføre nødvendige verifikasjoner for å oppdage og forhindre mulig svindel og uautorisert bruk av våre plattformer og for å skape et trygt miljø for våre ansatte, kunder og besøkende.

Hvor lenge vi lagrer dine personopplysninger
Vi oppbevarer ikke personopplysningene dine lenger enn det som er nødvendig for hvert formål. Vi lagrer bilder fra våre overvåkingskameraer i maksimalt 30 dager, med mindre vi er pålagt ved lov eller på forespørsel fra en myndighet å beholde kopier av overvåkingsopptak i en lengre periode for å hjelpe en kriminell etterforskning. Disse kopiene blir sikkert ødelagt når dataene ikke lenger er nødvendige.

Kundservice

Hvorfor vi bruker dine personopplysninger
Vi bruker dine personopplysninger for å kunne gi deg den støtten og tjenesten du selv ber om når du kontakter oss via e-post, telefon, chattefunksjon, i sosiale medier eller når en kundeservicesak igangsettes ved besøk på våre kinoer. I forbindelse med en kundeservicesak bruker vi dine personopplysninger for å kunne svare på spørsmål om våre tjenester og produkter, garantisaker, eventuelle klager og for å gi teknisk støtte og for å forbedre din generelle opplevelse av våre tjenester og produkter.

Vi kan også kontakte deg etter at kundeservicesaken er avsluttet og be deg om å delta i en frivillig kundeserviceundersøkelse for å spore kundetilfredsheten med tjenestene vi tilbyr og støtten du har mottatt fra oss.

Type personopplysninger

  • Kontaktdetaljer som navn, e-postadresse og telefonnummer

  • Medlemsnummer og interaksjonslogg

  • Brukergenererte innhold, for eksempel e-poster og chat-utskrifter

  • For å løse saken din, kan det hende vi også må ha tilgang til og bruke transaksjonsdata, for eksempel ordre-, betalings- og leveringsinformasjon.

Hvordan vi bruker dine personopplysninger
Vi bruker personopplysninger som vi har mottatt fra deg i forbindelse med at du kontakter oss i en kundeservicesak. Vi bruker kun slike personopplysninger som vi trenger for å kunne løse din kundeservicesak. Vi kan bruke kontaktinformasjonen din til å kontakte deg hvis det er problemer med dine bestillinger, medlemskonto eller andre tjenester du har bedt om.

Som støtte for våre ansattes opplæring og utvikling kan vi lytte inn. Du vil bli informert hvis vi tar opp en samtale for opplærings- og utviklingsformål.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger
Dine personopplysninger deles med IT-leverandører som gir oss elektroniske kommunikasjonstjenester og systemløsninger for styring av arbeidsflyt (saksbehandlingssystemer) og verktøy som vi bruker i vårt saksbehandlingssystem for kundeservicesaker.

Når du samhandler med oss på sosiale medier, for eksempel på vår Facebook-side, deles eventuelle tekstmeldinger og annen informasjon som du velger å inkludere i din kontakt med oss med den navngitte plattformleverandøren. Dette skjer i samsvar med den aktuelle plattformens bruksvilkår og personvernpolicy som du samtykket til da du registrerte deg som bruker. Vi påtar oss intet ansvar for plattformleverandørens behandling av dine personopplysninger.

Rettslig grunnlag for å behandle dine personopplysninger
For å tilfredsstille din og vår legitime interesse som selskap i å håndtere kundeservicesaker, må vi samle inn og bruke dine personopplysninger. Dette inkluderer også innsamling av personopplysninger som skjer i forbindelse med at du kontakter oss via vår chatbot for kundeservice og support på vår offisielle nettside.

Ditt samtykke kreves for at vi skal kunne ta opp en samtale angående en kundeservicesak.

Hvor lenge vi lagrer dine personopplysninger
Vi lagrer dine personopplysninger i inntil 18 måneder fra det tidspunktet saken er registrert. Det kan skje at vi fortsetter å lagre og bruke dataene dine dersom vi har ufullførte forpliktelser overfor deg, eller hvis vi er forhindret i å slette dem av andre grunner.

Som representant for en bedrift eller annen organisasjon

Hvorfor vi bruker dine personopplysninger

Vi behandler dine personopplysninger for bedrifts- og mediesalg når du opptrer som representant for din bedrift eller organisasjon.

Vi behandler personopplysninger for følgende formål:

  • Tilby en tjeneste eller oppfylle en annen forespørsel fra deg

  • Administrer bestillinger av arrangementer som å sende invitasjoner, følge opp registreringer og administrere kanselleringer

  • Kommunisere med deg om produktene og tjenestene du har bedt om

  • Evaluer potensielle forretningspartnere, samarbeid og partnerskap, og administrer eksisterende forretningsrelasjoner, inkludert kommunikasjon, innkjøp, kontraktsignering og økonomiske transaksjoner

  • Håndtere lovkrav som for eksempel følger av regnskapsloven

  • Opprett og administrer brukerkontoer for systemer som vi leverer til våre bedriftskunder

  • Beskytt kundeinformasjon og systemene som håndterer den

  • Svare på og håndtere eventuelle klager og, der det er hensiktsmessig, gi teknisk støtte

  • Evaluere, utvikle og forbedre våre produkter og tjenester ved å følge opp kundeopplevelsen gjennom samtaler og/eller e-postforespørsler om å delta i frivillige kundeundersøkelser

  • Distribuere markedsføringsmateriell, for eksempel nyhetsbrev og utsendelser med lignende tilbud om tjenester og produkter som du har vist interesse for

Type personopplysninger

  • Kontakt- og adresseinformasjon som navn, postnummer, leveringsadresse, e-postadresse og telefonnummer

  • Informasjon om fakturering

  • Kundnummer (for å være relevant)

  • Brukerdata (hvis relevant)

  • Teknisk informasjon som IP-adresse

  • Eventuell tilleggsinformasjon gitt i forbindelse med en bestilling

Hvordan vi bruker dine personopplysninger

Vi bruker personopplysninger som vi har mottatt fra deg i forbindelse med at du kontakter oss i ulike sammenhenger eller bruker våre tjenester.

Hvis du har kjøpt en tjeneste eller et produkt fra oss, vil vi sende deg direkte markedsføring med lignende tilbud i fremtiden. Du kan når som helst melde deg av disse utsendelsene.

Hvis du har valgt å svare på kundeundersøkelsen vår, vil vi bruke tilbakemeldingen din til å evaluere resultatene våre og identifisere muligheter for forbedring og utvikling. Dette er slik at vi kan evaluere, utvikle og forbedre våre produkter, tjenester og bestemme nivået på kundetilfredshet. Du kan når som helst melde deg av disse utsendelsene.

Vi tilbyr våre bedriftskunder muligheten til å sende billettkoder elektronisk til egne kunder via vår nettportal. Våre bedriftskunder kan laste opp sine egne kunders e-postadresser i tjenesten for å levere billettkoder. Når det gjelder disse dataene, behandler vi dataene i vår egenskap av databehandler for de formålene som er angitt i tjenesteavtalen mellom oss og din bedrift og i samsvar med ytterligere instruksjoner fra deg som bedriftskunde i din bruk av tjenesten.

Hvis du har valgt å abonnere på vårt nyhetsbrev for bedriftskunder, bruker vi dataene dine til å sende deg tilbud og annen relevant markedsføringsinformasjon.

Hvem har tilgang til dine personopplysninger

Dine personopplysninger deles med leverandører som leverer digitale markedsføringstjenester til oss, IT-løsninger for ERP/forretningssystemer og leverandører som håndterer booking av møter, konferanser og arrangementer. Du kan også bli kontaktet av oss gjennom en av våre partnere for kundeopplevelsesadministrasjon for å delta i en frivillig kundeundersøkelse.

Disse tredjepartene fungerer som vår databehandler og utfører en oppgave på våre vegne. Dette betyr at vi er ansvarlige for den behandling av personopplysninger som skjer for å oppfylle spesifikke formål. Vi kan også dele dine personopplysninger med parter som er uavhengig ansvarlige for behandlingen av personopplysninger. Dette betyr at vi ikke har kontroll over hvordan de oppgitte dataene behandles. Eksempler på slike parter er banker, speditører og speditører, og betalingsselskaper som leverer betalingsløsninger for netthandel og e-handel. Når dine personopplysninger deles med et selskap som er selvstendig ansvarlig for behandlingen av personopplysninger som foregår, gjelder selskapets personvernerklæring og personopplysningshåndtering.

Hvis du bruker vår digitale nettjeneste til distribusjon av verdikoder, er det din bedrift eller organisasjon du representerer som er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i forbindelse med bruk av vår nettjeneste for distribusjon av verdikoder. Vi tilbyr den elektroniske tjenesten som databehandler.

Rettslig grunnlag for behandling av dine personopplysninger

I tilfeller der det er inngått en kontrakt med din bedrift, for eksempel gjennom en bestilling eller et kjøp på en av våre nettsider, er det juridiske grunnlaget oppfyllelsen av kontrakten.

I tilfelle kontakten ikke resulterer i en bestilling, bestilling eller kjøp, er det juridiske grunnlaget vår legitime interesse i å kontakte deg med lignende tilbud i fremtiden. . Du kan når som helst motsette deg direkte markedsføring ved å klikke på avmeldingslenken i e-postene våre.

Hvis du har valgt å abonnere på vårt nyhetsbrev for å motta tilbud og annen relevant markedsføringsinformasjon fra oss, er behandlingen av dataene dine basert på ditt samtykke til å motta denne informasjonen. Du kan når som helst motsette deg direkte markedsføring ved å klikke på avmeldingslenken i e-postene våre.

Behandlingen av dine personopplysninger med det formål å utvikle og forbedre våre tjenester og produkter er basert på vår legitime interesse som selskap.

Når vi behandler dine personopplysninger som er nødvendige for å overholde kravene som stilles til oss i henhold til gjeldende lov, er det juridiske grunnlaget for behandling av dine personopplysninger en juridisk forpliktelse.

For andre formål som er nevnt her, er behandlingen av dine personopplysninger basert på vår legitime interesse som selskap.

Hvor lenge vi oppbevarer dine personopplysninger

Vi lagrer ikke dine personopplysninger lenger enn det som anses nødvendig med hensyn til formålene med behandlingen av personopplysningene. I noen tilfeller vil dataene dine bli lagret i lengre tid hvis det er et lovkrav, en pågående tvist eller uavsluttede forpliktelser overfor deg som kunde.

Personopplysninger som brukes til å gjennomføre og samle inn svar fra kundeundersøkelser lagres i inntil 3 måneder.

For behandling av personopplysninger for formålene basert på ditt samtykke, vil vi beholde dataene til du trekker tilbake samtykket ditt.

Hvis du har opprettet en bedriftskonto for distribusjon av billettkoder, vil personopplysningene som din bedrift har lastet opp til tjenesten lagres i 16 måneder fra opplastingstidspunktet.

Hvem vi deler dine personopplysninger med
Vi deler kun personopplysningene dine med de som trenger dataene for å kunne oppnå det tiltenkte formålet med behandlingen. Vi kan dele dine personopplysninger innenfor ODEON-gruppen som ODEON Kino tilhører for å oppnå det tiltenkte formålet med behandlingen, for eksempel dataanalyse av forbrukerdata for å få markedsinnsikt og for å lage markedsføringsinnhold.

Vi forbeholder oss retten til å overføre alle personopplysninger vi har om deg i tilfelle vi blir anskaffet av eller fusjonert med en tredjepart eller blir gjenstand for andre forretningstransaksjoner som f.eks. en omorganisering.

Personopplysningsassistenter
Når det er nødvendig, deler vi dine personopplysninger med persondatabehandlere for å oppnå det tiltenkte formålet med behandlingen. En persondatabehandler er et selskap som behandler data på våre vegne i henhold til våre instrukser. Vi stiller høye krav til våre persondatabehandlere og sørger for at alle våre persondatabehandlere gir tilfredsstillende sikkerhetsgarantier med hensyn til sikkerheten og konfidensialiteten til dine personopplysninger. Vi har skriftlige avtaler med alle våre personopplysningsassistenter, såkalte persondatabehandleravtale, gjennom hvilken de garanterer sikkerheten til personopplysningene som behandles.

Vi har personopplysningsassistenter som hjelper oss med:

  • IT-tjenester (nødvendig drift, teknisk støtte, utvikling, feilsøking og vedlikehold av våre IT-løsninger og forretningssystemer)

  • Logistikk (leverandører av posttjenester, logistikk og frakt)

  • Ordre/transaksjon og betalingsbehandling (banker og andre betalingsleverandører)

  • Kundeservice (chatterbot på vår nettside og saksbehandlingssystem)

  • Kundearrangementer, møter og konferanser (booking management og relaterte tjenester)

  • Markeds- og gjesteundersøkelser (sende og samle inn tilbakemeldinger fra gjester om våre produkter og tjenester)

  • Annonser, kampanjer, reklame og digital markedsføring (data- og nettanalyseselskaper, markedsføringsautomatisering, sosiale medieplattformer/applikasjoner, media eller reklamebyråer, trykk og distribusjon)

  • Forsikringsselskap (skadeoppgjør osv.)

  • Internett-leverandører (tilgang til Internett via Wi-Fi-tjeneste)

  • Sikkerhet (oppdag og forhindre mulig svindel, misbruk og tyveri)

Uavhengig personopplysningsansvarlig
Vi kan også dele dine personopplysninger med selskaper som er uavhengige personopplysningsansvarlige og som er ansvarlige for behandlingen av dine personopplysninger. Dette betyr at vi ikke bestemmer eller har kontroll over hvordan informasjon gitt til disse selskapene skal behandles.

Dette kan være selskaper som:

  • Selskaper som tilbyr betalingsløsninger (kortvekslingsselskaper, banker og andre betalingstjenesteleverandører)

  • Sosiale medieplattformer som du samhandler med

  • Bedrifter som håndterer generell godstransport (speditører og logistikkselskaper)

  • Mobiloperatører og internettleverandører som administrerer telefoni, data og internett

  • Bemannings- og rekrutteringsselskap

  • Offentlige myndigheter (skattemyndigheter, politi eller andre myndigheter) hvis vi er pålagt det ved lov eller hvis det er mistanke om en forbrytelse.

For selskaper som er selvstendig personopplysningsansvarlige og som selv er ansvarlige for håndteringen av dine personopplysninger, gjelder selskapets egen personvernpolicy.

Hvor vi behandler dine personopplysninger


Personopplysningene som samles inn om deg lagres og behandles hovedsakelig i et land innenfor EU (EU) eller Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), men kan også, når det er nødvendig, overføres til og behandles i et land utenfor EU/EØS. Enhver slik overføring av dine personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lover og uten at det påvirker dine lovbestemte rettigheter. I disse tilfellene garanteres et tilstrekkelig beskyttelsesnivå ved avgjørelser fra EU-kommisjonen.

Fra tid til annen kan vi overføre personopplysninger fra EU/EØS til et tredjeland som mangler en beslutning om tilstrekkelig beskyttelsesnivå. Når dette skjer bruker vi EU-kommisjonens standard kontraktuelle klausuler for dataoverføring, dvs. kontraktsvilkår som både vi og mottaker av personopplysninger signerer og som sikrer at dine rettigheter og friheter blir tatt hensyn til. Når det er hensiktsmessig, tar vi også ytterligere beskyttelsestiltak, f.eks. kryptering, streng tilgangskontroll og pseudonymisering.

Informasjonskapsler

ODEON Kino bruker informasjonskapsler og andre sporingsteknologier på nettsiden vår for å gi deg som besøkende full tilgang til ulike funksjoner og tjenester, for å kunne analysere brukeratferd på nettsiden og for å levere tilpasset innhold og markedsføring. Vi samler dermed inn personopplysninger om din bruk av nettstedet vårt.

En informasjonskapsel er en liten tekstfil som plasseres på din datamaskin, mobiltelefon og lignende enheter. Det finnes midlertidige informasjonskapsler og permanente informasjonskapsler. Midlertidige informasjonskapsler, kalt øktinformasjonskapsler, lagres på enheten din til du lukker nettleseren. Permanente informasjonskapsler har en utløpsdato, og når denne datoen har passert, slettes disse informasjonskapslene når du besøker nettsiden som opprettet dem på nytt.

Informasjonskapsler kan være "førsteparts informasjonskapsler" eller "tredjeparts informasjonskapsler". Førsteparts informasjonskapsler er informasjonskapsler som plasseres på nettstedet vårt av oss. Tredjeparts informasjonskapsler er informasjonskapsler plassert på nettstedet vårt av en tredjepart, med vår tillatelse.

I våre retningslinjer for informasjonskapsler kan du lese mer om hvilke informasjonskapsler vi bruker, hva de brukes til og hvordan du kan administrere innstillingene dine for samtykke til bruk av informasjonskapsler. Vår policy for informasjonskapsler finner du ved å klikke her.

Lagringstid

Dine personopplysninger lagres ikke lenger enn det som er nødvendig for å kunne oppfylle formålene med behandlingen som beskrevet i denne personvernerklæringen. Dine personopplysninger vil bli slettet eller anonymisert når de ikke lenger er relevante for formålene de er samlet inn for.

Noen data slettes imidlertid fortløpende, f.eks. data samlet inn via informasjonskapsler og slettet i samsvar med våre retningslinjer for informasjonskapsler.

Endringer i personopplysningspolicy


Denne personvernerklæringen kan oppdateres fra tid til annen. Den nyeste versjonen av personopplysningspolicyen finner du alltid på denne siden. 

I tilfelle endringer som er av avgjørende betydning for hvordan vi håndterer dine personopplysninger, vil du bli varslet via varsel på vår offisielle nettside eller via e-post. Vennligst les denne policyen regelmessig, og du vil bli informert om hvordan vi beskytter dine personlige data og ditt personvern.

Sist oppdatert: 2023 02 03